:::018::: Tips Mengatasi Komputer Hang

Salam 1 Malaysia..

Dah lama dah tak berkongsi perihal IT ni.. Disini saya ingin berkongsi dengan anda semua tips perihal semasa menghadapi masalah komputer hang atau "Not Responding". Rasa-rasanya, semua dah arif kot kalau komputer hang ape nak buat kan?Hehehe..

Senang je,jangan nak marah-marah,jangan nak benggang-benggang. Anda tekan je Ctrl + Alt + Del pada keyboard anda tu. Kemudian,paparan Task Manager akan keluar pada screen. Anda End Task je mana-mana Applications yang hang ataupun yang Not Responding tu tadi.


Dengan memanfaatkan file taskkill.exe bawaan windows kita boleh menutup aplikasi not responding dengan jauh lebih mudah. Caranya adalah dengan membuat shortcut ke file taskkill.exe dengan langkah-langkah sebagai berikut :

* Klik kanan desktop Anda, Pilih 'New" - 'Create New Shortcut'

* Copy-paste kod warna merah di bawah ke field location shortcut

taskkill.exe /f /fi "status eq not responding"

Setelah melakukan langkah di atas maka akan ada sebuah shortcut dengan nama 'taskkill'. Dengan men-double click shortcut tersebut, komputer akan secara otomatis mengidentifikasi dan menutup setiap program "Not Responding". Tips ini portable pada Windows XP Pro, Vista dan Windows 7. Selamat Mencuba!!!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...